„Niesamowite przygody z kodowniem” – wdrażanie nauczania programowania do praktyki szkolnej w ramach pilotażu.
W naszej szkole dla uczniów klasy czwartej jest prowadzona innowacja pedagogiczna „Niesamowite przygody z kodowniem”. Głównym celem zajęć jest rozwijanie u uczniów umiejętności analitycznego i kreatywnego myślenia poprzez naukę programowania. Realizacja tego celu pozwala również skierować uwagę uczniów na pożyteczne zastosowanie komputera i Internetu oraz zagospodarowuje ich czas wolny. Zajęcia odbywają się w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Uczniowie korzystają z projektów:
- Godzina Kodowania – zestaw prostych, programistycznych łamigłówek opartych m.in. na języku Scratch i wykorzystujących np. postaci z kreskówek Disneya, czy znane chyba na całym świecie ptaki z serii gier Angry Birds.
- Mistrzowie Kodowania – to projekt edukacyjny mający na celu upowszechnienie nauki programowania w polskich szkołach. Podczas zajęć uczniowie uczą się programowania w intuicyjnym języku Scratch. Poznają takie zagadnienia jak program, algorytm, pętla i wiele innych. Tworzą własne gry oraz aplikacje edukacyjne. Programowanie odbywa się w sposób wizualny – elementy języka mają kształt puzzli, a poprzez przeciąganie mogą być układane w określonym porządku. W ten sposób tworzy się kod przypisany określonemu obiektowi. Obiekty mogą reagować na zdarzenia zewnętrzne. Wygląd postaci przypisanych do obiektów można wybierać z zasobnika, tworzyć lub importować z zewnątrz. Scratch to także serwis społecznościowy, pozwalający każdemu na umieszczanie stworzonych w tym języku programów, dyskutowanie o nich oraz oglądanie i pobieranie prac stworzonych przez innych użytkowników tego serwisu. W istocie Scratch nie wygląda jak „typowy” język programowania. Korzystanie ze Scratcha przypomina raczej zabawę wirtualnymi klockami, z których każdy ma jakieś konkretne znaczenie. Korzystamy z następujących stron internetowych:
- mistrzowiekodowania.pl
- https://scratch.mit.edu/
- http://wiki.mistrzowiekodowania.pl
- http://godzinakodowania.pl
mgr Bernadeta Głogowska