Marzec 2025 Eksperymentowanie z drukarką 3D
Uczniowie kl.5 w ramach lekcji wychowawczej odbyli przygodę eksperymentowania. W szkolnej pracowni informatycznej mogli skorzystać z urządzenia drukarki 3D, sprzętu pozyskanego w ramach programu „Laboratorium Przyszłości”. Uczniowie z zainteresowaniem wysłuchali informacji dotyczących możliwości wykorzystania drukarki 3D, które pozwalają na tworzenie niestandardowych kształtów i wzorów, oferując nieograniczone możliwości projektowania. Następnie z zaciekawieniem obserwowali proces druku elementów z logotypem z personalizowanym wzorem prototypu zabawki. Dzięki pokazowi drukowania modeli 3D uczniowie odkryli tajemnice nauk ścisłych oraz poznali budowę urządzenia i szczegółów dotyczących tego procesu. Wydrukowany w drukarce 3D model skłania uczniów do eksperymentowania w dziedzinie technologii multimedialnych..
mgr Anetta Świerczek-Sumera
Grudzień 2024 # Laboratoria Przyszłości
W dzisiejszym świecie rozwijanie kompetencji przyszłości jest kluczowe dla młodych ludzi. Nasza szkoła aktywnie korzysta z zasobów Laboratorium Przyszłości, aby wzbogacić zajęcia o praktyczne zastosowanie nowych technologii.
Podczas jednych z zajęć, uczniowie klasy 2 mieli okazję spotkać się z psychologiem, by uczyć się, jak radzić sobie z emocjami. Połączenie pracy nad umiejętnościami społecznymi z nowoczesną technologią okazało się niezwykle inspirujące. Dzieci ćwiczyły cierpliwość, czekając na wydruk elementów z drukarki 3D, które po zajęciach mogły zabrać ze sobą. Te symboliczne przedmioty będą przypominały im o tym, jak ważne są emocje i sposoby radzenia sobie z nimi.
To unikalne doświadczenie pokazało uczniom, że technologia może być nie tylko narzędziem nauki, ale także wsparciem w budowaniu kompetencji społeczno-emocjonalnych, pomagając troszczyć się o zdrowie psychiczne każdego dnia.
mgr Joanna Dudek
Listopad 2024 # Laboratoria Przyszłości
Laboratoria Przyszłości – Okulary VR na lekcji geografii
Okulary VR pozwoliły na lekcji geografii zabrać uczniów klasy 7 w różne zakątki świata. Wykorzystanie okularów na lekcji pomogło zwiększyć zaangażowanie uczniów podczas zajęć i jednocześnie uatrakcyjnić lekcję. W wirtualnej rzeczywistości obraz otaczał ucznia z każdej strony. Uczniowie bardzo szybko wchodzili w interakcje z obiektami i elementami świata wirtualnego. Dzięki wykorzystaniu nowych technologii uczniowie w bardzo ciekawy sposób poznawali i utrwalali zdobytą wiedzę.
mgr Dominika Brzózka
Październik 2024 # Laboratoria Przyszłości
Laboratoria przyszłości i sztuka renesansu
Aby lepiej poznać architekturę i sztukę renesansu na lekcji języka polskiego w klasie siódmej wykorzystane zostały okulary 3D oraz klocki LEGO, z których szkoła korzysta dzięki udziałowi w programie „Laboratoria przyszłości”. Po zapoznaniu się z charakterystycznymi cechami tego stylu i obejrzeniu fotografii prezentujących wspomniany trend w sztuce i architekturze, dzięki okularom 3D i aplikacji classVR, można było odbyć podróż do Rzymu i z bliska zobaczyć renesansowe kolumny, kopuły i zabudowę miasta. Po tej wycieczce kolejnym zadaniem było ułożenie z klocków kolumn z epoki odrodzenia. Symetria, doskonałe proporcje i nawiązanie do kultury antyku zostaną zapamiętane jako cechy stylu renesansowych twórców.
mgr Joanna Bogacka – Pająk
Kwiecień 2024 # Laboratoria Przyszłości
Uczniowie klasy 8 podczas zajęć języka niemieckiego, dzięki goglom VR, mieli okazję zwiedzić kilka interesujących miejsc w stolicy Niemiec – Berlinie. Uczniowie korzystając z okularów do wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości poznali architekturę i historię Katedry Berlińskiej, Reichstagu oraz Pomnika Muru Berlińskiego. Na zakończenie lekcji uczniowie odbyli lot balonem nad piękną Bawarią. To była doskonała okazja do zwiększania wiedzy na temat krajów niemieckiego obszaru językowego. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom technologicznym można uczynić naukę bardziej interaktywną, efektywną i dostępną. Przed uczniami otwierają się zupełnie inne możliwości. Zajęcia z wykorzystaniem gogli VR zaangażują w pełni młodzież w kreatywne i ekscytujące nauczanie.
mgr Anna Kozioł – Pilaszek
Marzec 2024 #LaboratoriaPrzyszłości
Podczas zajęć języka angielskiego uczniowie klasy VIII wybrali się na wirtualną wycieczkę do Londynu. Dzięki goglom VR mogli się poczuć jakby osobiście byli w tym pięknym mieście. Zobaczyli najważniejsze budynki i miejsca, które są obowiązkowymi punktami na planie trasy zwiedzania stolicy Wielkiej Brytanii.
Przy użyciu tej nowoczesnej technologii uczniowie, siedząc w swoich szkolnych ławkach, mieli możliwość nie tylko zwiedzić współczesne miasto, ale również być naocznymi świadkami największego pożaru Londynu, który miał miejsce w 1666 roku.
Gogle VR stanowiły jakby klasowy teleport – po zwiedzeniu Londynu w ciągu zaledwie kilku minut mogliśmy zobaczyć wnętrze zamku Warwick, panoramę Edynburga, wybrzeże Blackpool Sands w hrabstwie Devon, słynne Białe Klify Dover oraz starożytną budowlę Stonehenge.
mgr Agnieszka Kaźmierczak
Luty 2024 #LaboratoriaPrzyszłości
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane są przede wszystkim na lekcjach kiedy mogą posłużyć do kształtowania nowych umiejętności innymi niż dotąd innowacyjnymi metodami. Jednak szkolne życie to nie tylko lekcje. Trzeba wspomnieć również o zajęciach dodatkowych, których w naszej szkole jest wiele. Nie można pominąć również czasu spędzonego w szkolnej bibliotece czy świetlicy. Narzędzia, którymi dysponujemy dzięki Laboratorium Przyszłości mamy możliwości kształcenia kompetencji przyszłości, które jeszcze nie dawno były dla nas tak odległe. Najmłodsi z wielkim zaciekawieniem sięgają po gogle czy decydują się wydrukować coś za pomocą drukarki 3D. Możliwości gogli są ogromne, możemy pływać ze stworzeniami morskimi w oceanie, możemy przelecieć się balonem i w jednej sekundzie stać po środku pustyni czy na skraju wulkanu. Za jednym kliknięciem nauczyciela w ręce ucznia pojawi się przyjazny stworek o którym bajkę czytamy a po sali przespaceruje się słoń. Te doświadczenia sprawiają, że biblioteka staje się bardziej otwarta na nowe technologie a dzieci słuchające np. przygodowej opowieści mogą równocześnie spacerować po dżungli wkraczając w innymi wymiar przezywania określonych treści. Ta technologia potrafi sprawić, że nauka i rozrywka staje się ekscytująca i atrakcyjna, co może zwiększyć motywację do nauki.
mgr Katarzyna Jedynak
Styczeń 2024 #LaboratoriaPrzyszłości
Uczniowie klasy szóstej w ramach realizacji w naszej szkole ministerialnego programu „Laboratoria Przyszłości” wzięli udział w zajęciach, których celem było rozbudzenie zainteresowań drukarką 3D oraz klockami. Nasze zajęcia zdominowały zestawy klocków, które rozwijają zdolności matematyczne, logicznego myślenia uczniów, rozwijają wyobraźnie przestrzenną. Zestawy zapewniły niekończącą się zabawę oraz wiele radości uczniom. Są doskonałym narzędziem do ćwiczeń i terapii integracji sensorycznej. Uczniowie na zajęciach tworzyli fantastyczne konstrukcje i nie tylko. Działali indywidualnie jak również w grupach, wykonywali zadania wg wzoru oraz wg własnej wyobraźni. W ramach programu „Laboratoria Przyszłości” intensywnie uczyliśmy się obsługi m.in. drukarki 3d. Pomaga nam ona zarówno w wykonywaniu pomocy dydaktycznych, jak również indywidualnych projektów. To były naprawdę kreatywne zajęcia w klasie VI.
mgr Agata Krawczyńska
Grudzień 2023 #LaboratoriaPrzyszłości
Dnia 13.12.2023 wzięły udział w zajęciach edukacyjnych z wykorzystaniem okularów CLASSVR pozyskanych w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”. Dzieci dowiedziały się czym jest nowa technologia na podstawie różnego rodzaju przedmiotów używanych w domu, które z biegiem lat zmieniały swoją formę oraz sposób używania. Poznaliśmy również sam sprzęt, którego używaliśmy- okulary CLASSSVR. Każdy przedszkolak miał okazję założyć okulary oraz obejrzeć krótkie filmy, których obraz dzięki okularom wydawał się jak żywy. Dzieci były bardzo zaciekawione nieznanym dotąd sprzętem oraz chętne do zdobywania nowych doświadczeń.
mgr Roksana Majcherczyk
Listopad 2023 #LaboratoriaPrzyszłości
Uczniowie kl.3b podczas zajęć z edukacji przyrodniczej, korzystali z nowoczesnego sprzętu, który pochodził z Laboratorium Przyszłości. Pracując w grupach, wykorzystali wirtualne okulary „Class VR”, aby za ich pomocą oglądać filmy przyrodnicze. W trójwymiarowy sposób poznawali świat przyrody, pływali ze zwierzętami w morzach i oceanach. Dzięki zastosowaniu na zajęciach nowoczesnej technologii, wszyscy się świetnie bawili. Lekcja przyrody przyniosła uczniom niezapomniane wrażenie, która zostanie na długo w ich pamięci.
mgr Aneta Bałuszek
Październik 2023
W wirtualnym świecie przyrody #LaboratoriaPrzyszłości
Podczas zajęć z edukacji przyrodniczej uczniowie klasy I a mieli możliwość wykorzystania w praktyce sprzętu zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Dzięki okularom ClassVR i technologii wirtualnej rzeczywistości, uczniowie zanurzyli się w niesamowitym świecie natury. Ta interaktywna lekcja dostarczyła uczniom niezapomnianych wrażeń. Z pewnością jeszcze niejednokrotnie powtórzymy to niezwykłe doświadczenie, udowadniając, że zabawa może być nauką i wspierać rozwój m.in. kompetencji przyszłości.
mgr Renata Antoszczyk
Czerwiec 2023 #LaboratoriaPrzyszłości
Czwartkowy poranek uczniowie klasy 2A rozpoczęli zajęciami w ramach programu Laboratoria Przyszłości.
A co robili? Odkrywali tajniki nowoczesnych technologii, drukując na drukarce 3D, podziwiając świat przyrody przez gogle VR oraz konstruując wiatrak korzystając z klocków Waffles. Zajęcia wzbudziły wiele emocji, radości i zachwytów. Wszyscy zgodnie współpracowali i świetnie się bawili.
Cieszy nas to, że możemy korzystać ze sprzętu, który mamy..#laboratoriaprzyszłości
Maj 2023 #LaboratoriaPrzyszłości
Środowe zajęcia matematyki w klasie VI odbyły się z użyciem okularów VR, w ramach programu Laboratoria Przyszłości. Uczniowie mieli możliwość przyglądnięcia się bryłom w wizualizacji 3D. Następnie korzystając z zasobów platformy ClassVR uczniowie oglądali fraktale czy inne figury tworzone w przestrzeni trójwymiarowej. Wszyscy świetnie się bawili i do ostatnich minut lekcji wyszukiwali kolejnych ciekawy obrazów.
mgr Michalina Michaliszyn
Na historii, w Laboratorium Przyszłości #LaboratoriaPrzyszłości
Kwiecień 2023
Uczniowie kl.8 na lekcji historii poświęconej przypomnieniu oraz utrwaleniu wiadomości o Holocauście, wykorzystali nowoczesne metody nauczania poprzez sprzęt pochodzący z Laboratorium Przyszłości.
Uczniowie pracując w grupach, skorzystali z okularów wirtualnych „VR”, za pomocą których mogli oglądać materiały edukacyjne z zakresu wirtualnej rzeczywistości i w sposób trójwymiarowy oglądnąć slajdy, dotyczące tematyki Holocaustu. Mieli możliwość zobaczyć: monumentalny pomnik Holocaustu w Berlinie, główną bramę Auschwitz, wartownię i bramę obozu Auschwitz- Birkenau.
Ta nietypowa lekcja miała również na celu budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów. Wykorzystany sprzęt z Laboratorium Przyszłości to kolejny krok w stronę uatrakcyjnienia procesu zdobywania wiedzy przez uczniów.
Zajęcia te były też zapewne dobrym materiałem powtórzeniowym tuż przed wizytą uczniów w największym niemieckim obozie koncentracyjnym Auschwitz- Birkenau w Oświęcimiu.
mgr Anetta Świerczek – Sumera
Forbot, zestaw elementów, kurs podstawowy ARDUINO #LaboratoriaPrzyszłości
21 marca 2023
Uczniowie klasy szóstej w ramach realizacji w naszej szkole ministerialnego programu „Laboratoria Przyszłości” wzięli udział w zajęciach, których celem było rozbudzenie zainteresowań elementami i układami elektronicznymi.
Na początku zajęć uczniom przedstawiono podstawowe elementy elektroniczne, taki jak: bateria, rezystor, potencjometr, dioda świecąca, tranzystor typu p–m–p i n–p–n, układy scalone oraz przyrząd do pomiaru rezystancji, natężenia i napięcia itp. czyli miernik uniwersalny. Nauczyciel omówił poszczególne elementy elektroniczne, ich rolę w poszczególnych układach, zwrócił uwagę na miniaturyzację.
Przestawił uczniom przykładowe proste układy elektroniczne, które można zbudować podczas lekcji.
Następnie podzielił uczniów na 2 grupy, aby zgodnie z prezentowaną przez nauczyciela instrukcją – zbudowali układy elektroniczne.
Myślę, że zajęcia podobały się uczniom, każdy mógł przyczynić się do efektu pracy zespołowej, mając na uwadze dobrą organizację i dbanie o porządek na stanowiskach pracy.
„Laboratoria Przyszłości” – wiatraki pierwszej klasy #LaboratoriaPrzyszłości
28 luty 2023
Uczniowie klasy pierwszej w ramach realizacji w naszej szkole ministerialnego programu „Laboratoria Przyszłości” wzięli udział w zajęciach, których celem było budowanie kompetencji kreatywnych i technicznych wśród uczniów.
Na początku zajęć uczniowie podzieleni na grupy otrzymali zestawy klocków lego (jako pomocy technicznej przewidzianej w programie), z których – zgodnie z prezentowaną przez nauczyciela instrukcją – zbudowali wiatrak. Następie, wykorzystując tablet i odpowiednią aplikację, każdy mógł zaprogramować wykonany wiatrak według własnego pomysłu.
Zwieńczeniem wysiłku był efekt końcowy w postaci budowli, która została wprawiona w ruch. By urozmaicić prace i nadać im oryginalności uczniowie, według własnych upodobań, mogli zmieniać towarzyszącą obrotom wiatraka melodię lub kolor światła.
Zajęcia nie tylko przypadły dzieciom do gustu, ale z pewnością przyczyniły się do kształtowania umiejętności manualnych i technicznych oraz rozwinęły ich zdolności myślenia matematycznego i umiejętności w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych. Dzięki zajęciom dzieci kształtowały także umiejętność pracy zespołowej, dobrej organizacji i dbania o porządek na stanowisku pracy.
Można powiedzieć, że pierwsza farma wiatrowa w naszej klasie już postała 🙂
mgr Joanna Bogacka-Pająk
Doradztwo zawodowe z drukarką 3D #LaboratoriaPrzyszłości
16 stycznia 2023
W ramach programu Laboratoria Przyszłości nasza szkoła zakupiła drukarkę 3D. Drukarkę 3D można wykorzystać na każdych zajęciach szkolnych. Wydrukowane modele z pewnością podziałają na wyobraźnię uczniów i pomogą im w przyswojeniu wymaganej wiedzy. W jaki sposób urządzenie zostanie wykorzystane zależy od wyobraźni – tak ucznia, jak i nauczyciela. Za jej pomocą możliwe jest tworzenie obiektów przestrzennych na podstawie komputerowego modelu. Na lekcji doradztwa zawodowego klasa VIII poznała zasady działania drukarki. Uczniowie dowiedzieli się jakie zastosowanie mają drukarki 3D w różnych dziedzinach naszego życia: edukacji, medycynie, stomatologii, motoryzacji, lotnictwie, budownictwie, architekturze, przemyśle, sztuce, jubilerstwie.
mgr Dominika Brzózka
Wśród koralowców #LaboratoriaPrzyszłości
4 grudnia 2022
Uczniowie klasy VI podczas lekcji biologii mogli zaobserwować koralowce oraz organizmy żyjące i tworzące rafy koralowe używając okularów VR. W ten sposób utrwalali wiedzę o parzydełkowcach. Dzięki nowoczesnym okularom mogli przenieść się w świat organizmów wodnych i przebywać wśród nich, obserwując jak się poruszają i zachowują w swoim naturalnym środowisku. Mogli z bliska spotkać się z rybami i innymi zwierzętami żyjącymi w morzach i oceanach. Okulary VR pozwalają przenieść się w wirtualną rzeczywistość i rozglądać się w niej dookoła poprzez ruchy głową.
mgr Iwona Kasprzyk
Kształcimy kompetencje kluczowe #LaboratoriaPrzyszłości
21 listopada 2022
Od września w naszej szkole uczniowie klasy 3a w ramach zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia: Kluczowe kompetencje na start, mają możliwość rozwijania umiejętności konstruowania i programowania. Dzięki sprzętowi pozyskanemu w ramach programu „ Laboratoria Przyszłości” na zajęciach budujemy roboty, a następnie je programujemy, aby wykonywały czynności przez nas wymyślone. Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i cieszą się dużym zainteresowaniem uczniów.
Zapraszamy
mgr P. Zając
Europejski Tydzień Kodowania 2022 CodeWeek razem z Laboratorium Przyszłości #LaboratoriaPrzyszłości
31 października 2022
CodeWeek to społeczna inicjatywa organizowana co roku na terenie całej Europy i dedykowana wszystkim, którzy chcą rozpocząć lub kontynuować przygodę z programowaniem. Główną ideą stojącą za wydarzeniem jest promowanie programowania poprzez pokazywanie młodzieży i dorosłym sposobów na realizację pomysłów przy pomocy kodu, rozwiewanie wątpliwości i mitów otaczających te umiejętności oraz gromadzenie zmotywowanych jednostek w celu wspólnej nauki. Nauka kodowania pomaga wszystkim zrozumieć otaczający nas świat, który ulega ciągłym zmianom. Nasza szkoła również czynnie włączyła się do tej aktywności. Nasze wydarzenie to KODOWANIE NA EKRANIE. Na lekcjach informatyki uczniowie klas 5 – 7 programowali w języku Scratch. Tworzyli własne gry oraz animacje. Młodzież z klasy 8 uczyła się języka HTML oraz programowania w Pythonie. Na zajęciach z robotyki uczniowie klas 3a, 3b i 4 budowali roboty z klocków Lego Wedo 2.0 i je programowali. Ponadto korzystali z okularów 3D VR.
źródło: https://codeweek.eu/
mgr Bernadeta Głogowska
#LaboratoriaPrzyszłości
#LaboratoriaPrzyszłości
Laboratoria Przyszłości jest programem przygotowanym przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech. Jego celem jest wzrost kompetencji technicznych i interdyscyplinarnych wśród uczniów. Rozwój technologii i związane z nim zmiany zachodzące na świecie sprawiają, że programowanie staje się niezbędną umiejętnością poszukiwaną na rynku pracy. Równocześnie coraz silniejsze są przesłanki wskazujące na nieocenioną rolę programowania w rozwijaniu takich kompetencji miękkich dzieci jak logiczne myślenie, rozwiązywanie problemów, kreatywność czy współpraca, czyli tego co w obecnych realiach najcenniejsze. Powyższe umiejętności uczniowie z klasy III b mogą realizować podczas zajęć z robotyki z klockami LEGO, które cieszą się ogromnym zainteresowaniem.
mgr Aneta Doros