I. Najważniejsze wydarzenia i projekty:
1. W ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w Naszej szkole realizowaliśmy 4 projekty:
- „Umiejętność uczenia się, czyli Mądra Główka 1”
- „Umiejętność uczenia się, czyli Mądra Główka 2”
- “Angielski na start”
- „Umiejętność uczenia się, czyli Mądra Główka 3”
Cele:
- ułatwienie dostępu do szkoleń z zakresu technik nowoczesnego uczenia się uczniom
- i uczennicom wszystkich klas szkoły podstawowej,
- zapoznanie z nowoczesnymi metodami nauki,
- podniesienie wiedzy rodziców na temat nowoczesnych technik uczenia się,
- zapoznanie nauczycieli z technikami nowoczesnego uczenia się i możliwościami wykorzystania ich na lekcjach,
- poznanie przez uczniów technik pamięciowych ułatwiających zapamiętywanie,
- ułatwienie dostępu do zajęć poza przedszkolnych wykorzystujące nowoczesne metody nauczania,
- obsłuchanie się dzieci ze słownictwem w j. angielskim,
- zwiększenie zasobów słownictwa j. angielskiego,
- poznanie przez dzieci rymowanek, piosenek i zabaw w j. angielskim,
- podniesienie wiedzy rodziców jak rozwijać zdolności językowe dzieci.
oraz pozyskanie dodatkowego sprzętu: meble, wykładzina, krzesła i stoliki uczniowskie, laptop, drukarka.
Wartość zrealizowanych projektów ok. 200 000,00 zł.
- 14 maja 2012 odbyło się losowanie w Projekcie Cyfrowa Szkoła, w którym Nasza szkoła została wylosowana. Jest to rządowy program rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych – „Cyfrowa szkoła”, który realizowany jest w okresie od 4 kwietnia 2012 r. do dnia 31 sierpnia 2013 r. Projekt „Cyfrowa Szkoła” składa się z czterech uzupełniających się komponentów:
- e-szkoła: zaopatrzenie ponad 400 szkół w niezbędną infrastrukturę w zakresie TIK czyli nowoczesnych pomocy dydaktycznych
- e-uczeń: zapewnienie uczniom z tych szkół dostępu do nowoczesnych pomocy dydaktycznych w domu
- e-nauczyciel: rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach
- e-zasoby edukacyjne(w tym e-podręcznik): stworzenie publicznych elektronicznych zasobów edukacyjnych, w tym bezpłatnych e-podręczników.
Realizowany moduł programu: II
Wykaz sprzętu, w który zostaliśmy wyposażeni w ramach realizacji Pilotażowego programu „Cyfrowa szkoła”
Komputer przenośny nauczyciela Dell Vostro | 4 szt. |
Komputer przenośny ucznia Dell Vostro | 31 szt. |
Mobilna szafka na laptopy | 2 szt. |
Kontroler WLAN Netgear | 1 szt. |
Router Netgear ProSecure UTM 9S | 1 szt. |
Punkt dostępowy Netgear ProSecure UTM 9S | 7 szt. |
Tablica interaktywna SMART BOARD SB660 | 3 szt. |
Projektor krótkoogniskowy NEC M260XS | 3 szt. |
Głośniki MediaTech AUDIENCE MT3144 | 3 szt. |
Wizualizer AverVision F50 | 2 szt. |
Ekran projekcyjny NOBO 175×132,5 cm | 1 szt. |
Wartość zadania: 184 495,08 zł
Kwota dotacji: 97 519,00 zł
3. Udział w I edycji akcji „Warto być dobrym” organizowanej przez Stowarzyszenie „Przyjazna Szkoła” pod patronatem Minister Edukacji Narodowej i UNESCO. Dzieci z 1500 szkół w całej Polsce brały udział w konkursie na dobre uczynki w ramach akcji, laureaci z każdej placówki wygrali rowery górskie marki KROSS.
Akcja „Warto być dobrym” to największa, interdyscyplinarna kampania edukacyjna w Polsce, kreująca w dzieciach dobre postawy, ucząca poszanowania dla innych ludzi, a także premiująca zachowania prospołeczne i wolontariat. Głównym elementem I edycji akcji był konkurs, skierowany do uczniów 1500 szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, który każda szkoła prowadziła samodzielnie na podstawie tych samych zasad i z tą samą nagrodą główną – rowerem górskim marki KROSS. Od początku semestru dzieci konkurowały na to ile zrealizują dobrych uczynków w trzech kategoriach: pomoc drugiemu człowiekowi, zaangażowanie w środowisko klasy, szkoły, społeczność lokalną oraz działania globalne na rzecz praw człowieka i ochrony środowiska. Na koniec roku dzieci pod okiem wychowawcy wybierały w każdej klasie ucznia, który okazał się najlepszy, a wśród najlepszych z całej szkoły został rozlosowany rower. Laureatką szkoły została uczennica klasy piątej Angelika Kurek i to ona otrzymała nagrode główną: rower górski marki Kross.
4. W ramach realizacji programu ODBLASKOWA SZKOŁA uczniowie naszej szkoły brali udział w kilku działaniach mających na celu propagowanie wiedzy na temat Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Wiadomości na temat zasad bezpiecznego poruszania się po drodze oraz konieczności korzystania z elementów odblaskowych przekazał komisarz Mariusz Jurczyk z Komendy Powiatowej Policji w Chrzanowie podczas spotkania z uczniami klas I – III. Zarówno przedszkolaki jak i uczniowie klas młodszych wiadomości dotyczące poruszania się po jezdni i znajomości znaków drogowych sprawdzali w sposób praktyczny podczas wycieczek po okolicy z wychowawczyniami. Efektem realizowanych działań jest otrzymanie certyfikatu.
5. Innowacja „I ty możesz ratować życie ” realizowana była dwa razy w tygodniu w drugim półroczu w klasie III. Innowacja ta powstała,aby nauczyć dzieci jak postępować w sytuacjach zagrożenia życia. Uczniowie poznali sposoby udzielania pierwszej pomocy,nabyli umiejętności opanowania i racjonalnego działania w sytuacji kryzysowej np. umieją wezwać pogotowie w razie potrzeby, znają numery telefonów ratujących życie. Zajęcia te zwiększyły świadomość uczniów oraz pokazały jak postępować w sytuacjach zagrażających życiu np. podczas oparzenia, zranienia, złamania i innych. Pokazały uczniom także, że są odpowiedzialni za własne zdrowie i zdrowie osób trzecich.
6. Dzień 15.06.12 r. upłynął w oddziałach przedszkolnych pod hasłem: Przedszkolaki dbają o przyrodę, czyli DZIEŃ KUBUSIOWYCH PRZYJACIÓŁ NATURY. Aby uczcić ten dzień przedszkolaki postanowiły posprzątać teren wokół szkoły. Jakież było wielkie zdziwienie, gdy okazało się, że znaleziono tylko kilka małych papierków. Wszyscy jednogłośnie stwierdzili, że o środowisko dbają nie tylko przedszkolaki!Następnie każde dziecko odbijało korę wybranego drzewa, a potem odgadywało nazwę drzewa po rysunku kory. Na łonie przyrody dzieci pokonywały naturalne przeszkody i wspaniale bawiły się na PLACU ZABAW pamiętając, że SPORT, TO ZDROWIE, a HAŁAS SZKODZI ZDROWIU! Po powrocie z łona natury dzieci rozwiązywały zadania w książeczce „ Jestem Kubusiowym Przyjacielem Natury” wykorzystując zdobytą wiedzę i umiejętności podczas realizowanego programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury”. Za udział w IV edycji programu przedszkolaki otrzymały CERTYFIKAT potwierdzający przyznanie tytułu „KUBUSIOWI PRZYJACIELE NATURY”.
7. Realizacja programu Bezpieczna szkoła- bezpieczny uczeń: starania o uzyskanie certyfikatu:
Działania:
a) debata uczniowska – Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel z pedagogiem;
b) konkurs literacki i plastyczny na temat „Co powinno się zmienić w Twojej szkole, rodzinie, otoczeniu, by poprawić relacje między ludźmi;
c) przeprowadzenie spotkań z przedstawicielami Policji – Odblaskowa szkoła i Straży Pożarnej – „Bezpieczne zachowania w szkole, domu, na ulicy, zagrożenia, udzielenie pierwszej pomocy;
d) pogadanka dla kl. I-VI przeprowadzona przez prawnika na temat „Prawna ochrona dóbr osobistych człowieka, w tym nietykalności cielesnej, a zwyczaje szkolne”;
e) konwersatorium na temat „Tytoń, narkotyki, dopalacze, gry komputerowe, internet – jak się przed tym bronić – ze specjalistą od spraw uzależnień Ł. Aniołem.
f) zorganizowanie spotkania z rodzicami na temat uzależnień od komputera, alkoholu i tytoniu – spotkanie ze specjalistą od spraw uzależnień;
g) dwa spotkania z rodzicami na temat sposobów jak rozmawiać z dziećmi i jak sobie radzić z trudnymi zachowaniami przeprowadzone przez psychologa;
h) Szkoła bez przemocy – udział w programie i realizacja zadań związanych z organizacją Dnia Szkoły bez przemocy;
i) przygotowanie spektaklu profilaktycznego przez uczniów;
j) realizacja programu „Zachowaj trzeźwy umysł” i „Postaw na rodzinę”;
k) zajęcia psychoedukacyjne z uczniami: „Trening zastępowania agresji”;
l) działania zespołu wychowawczego;
ł) udział pedagoga w grupach roboczych Niebieskiej Karty;
m) prowadzenie na bieżąco zajęć profilaktycznych na temat uzależnień, agresji i przemocy, asertywności i prawidłowej komunikacji;
n) diagnoza uczniów w zakresie poczucia bezpieczeństwa, agresji i przemocy.
8. Starania Szkoły o otrzymanie ogólnopolskiego certyfikatu Szkoły Promującej Zdrowie
- Tematyczna gazetka w sklepiku szkolnym.
- Kalendarz szkolny – każda klasa inny owoc
- Owocowy tydzień – przygotowanie zdrowego poczęstunku przez tydzień: naleśniki i gofry z owocami, owocowe desery.
- Śniadanie dla kolegi z ławki – zdrowy poczęstunek niespodzianka.
- Wyciskamy soki owocowe.
- Dzień Ciszy – szkolna Hałasówka.
- Tydzień chleba na zakwasie.
- Wizyty w piekarni.
- Dzień Arbuzowy.
- Owoce z naszych sadów – poczęstunek jabłkami, śliwkami.
- Pijemy czystą wodę.
- Filmik promujący zdrowie – „Tesco dla szkół”
- Sałatki owocowe i warzywne.
- Kolorowe kanapki.
- „Zdrowa choinka” – pieczone pierniczki, suszone owocowe.
9. 11.06.2012 r. odbył się DZIEŃ SZKOŁY BEZ PRZEMOCY I UZALEŻNIEŃ KIBICUJE FAIR PLAY. Wstępem do Dni Wychowawczych było spotkanie rodziców ze specjalistą do spraw uzależnień panem Łukaszem Aniołem. Prelekcja dotyczyła różnego typu uzależnień, ze zwróceniem szczególnej uwagi na uzależnienie od komputera.
W tym dniu wszyscy uczniowie przyszli ubrani na sportowo. Każdą klasę reprezentowały osoby wytypowane przez wychowawcę, oraz chętni rodzice. Uczestnicy (uczniowie, nauczyciele i rodzice) brali udział w turniejach sportowych: indywidualnych, grupowych: rywalizacja między klasami oraz między uczniami a nauczycielami i rodzicami. Każda klasa przygotowała szalik z hasłem przewodnim KIBICUJĘ FAIR PLAY. Szaliki były oceniane przez jury składające się z przedstawicieli rodziców i nauczycieli i pracowników Domu Kultury w Dulowej. Dla uczestników były przygotowane nagrody.
10. Klasa V nagrała film na konkurs zorganizowany przez ogólnopolskie radio i wygrała wejściówki na otwarty trening holenderskiej drużyny piłkarzy przed EURO. Uczniowie z własnej inicjatywy z pomocą wychowawczyni wymyślili, co będą przedstawiać, a następnie zabrali się do pracy.
11. Każdego roku nasza szkoła angażuje się w obchody Dnia Ziemi. Tegoroczna akcja przebiegała pod hasłem „Oszczędzajmy energię elektryczną”. W związku z tym czwartek 26 kwietnia potraktowany był jako dzień bez prądu. W tym dniu nie świeciliśmy światła w salach lekcyjnych jak również na szkolnych korytarzach. Nauczyciele zajęcia przygotowali tak, by nie korzystać ze sprzętu wymagającego podłączenia do prądu. Pani woźna dzwonek elektryczny zamieniła na ręczny.
12. Działalność Klubu Młodego Europejczyka:
1. Budowle europejskie – szkice słynnych zabytków Europy w formie puzzli
2. Festiwal kwiatów. Poznajemy kulturę Cypru: prezentacja multimedialna, dekoracje kwiatowe, obrazy rysowane kreda na bruku
3. Europejskie gwiazdy piłki nożnej – gazetka.
4. Dzień Belgijski. Wykonywanie belgijskich koronek, gazetka „Królestwo Belgii”.
5. Bajki niemieckie – gazetka dotycząca twórczości braci Grimm.
6. Kartki świąteczne do kolegów z Europy – realizacja projektu edukacyjnego w kl. IV .
13. Realizacja programu: „Już wiem, umiem, rozumiem. Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III w Gminie Trzebinia”.
Zajęcia dla uczniów klas I-III: gimnastyka korekcyjna, zajęcia logopedyczne, zajęcia dla dzieci z trudnościami w zdobywaniu umiejętności matematycznych, zajęcia dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu, w tym zagrożonych dysleksją. Z pozyskanych środków zostaliśmy wyposażeni w pomoce dydaktyczne.
Wartość realizowanego zadania: 42 118,30 zł.
II. Największe sukcesy osiągnięte przez uczniów:
1.Uczennica klasy szóstej Weronika Tupaj w roku 2012 została laureatką Małopolskiego Konkursu Przyrodniczego, w którym zajęła I miejsce.
2. Uczennica klasy szóstej Zuzanna Gąsior została finalistką Małopolskiego Konkursu Humanistycznego.
3. Trzy uczennice zdobyły następujące miejsca w wojewódzkich zawodach pływackich:
Gąsior Zuzanna VI m
Koźbiał Zuzanna VII m
Woch Paulina VII m
4. Zajęcie I miejsca w Powiatowym Konkursie Bezpieczeństwo w Ruchu Drogowym, laureaci wojewódzkiego konkursu Bezpieczeństwo w Ruchu Drogowym.
5. Wysoka średnia na sprawdzianie szóstoklasisty: szkoła – 67 % pkt, gmina – 55 % pkt, powiat – 58 % pkt,wojewódzkie – 59 %.
6. Otrzymane stypendia Burmistrza Miasta Trzebini: Weronika Tupaj, Zuzanna Gąsior.
III. Otrzymane wyróżnienia i nagrody dla nauczyciela, dyrektora i placówki:
- Podziękowania Dyrektora Szkoły dla nauczycieli i pracowników: 14
- Nagrody Dyrektora Szkoły: 8
- Nagrody Burmistrza Miasta Trzebinia: 2
- Otrzymane certyfikaty:
“Szkoła bez przemocy”,
„Kubusiowi Przyjaciele Natury”,
„Odblaskowa szkoła” ,
„Klub Bezpiecznego Puchatka”.