A- A A+

W krainie nazw

Uczniowie kl.7 od 3.06 do 10.06.24r. w ramach lekcji języka polskiego realizowali zadania projektowe z zakresu wiedzy z onomastyki. Projekt „W krainie nazw” miał na celu zainteresowanie uczniów wiadomościami dotyczącymi nazewnictwa. Siódmoklasiści zostali zapoznani z wiadomościami o nazwach własnych, nazwach miejscowych, topograficznych, nazwach osobowych, używaniu poprawnych form nazw miejscowych, historii imion, nazwisk oraz odmian nazwisk par małżeńskich. Każda grupa pod kierunkiem nauczyciela realizowała swoje zadanie. Owocem pracy metodą projektu stały się różnorodne formy, które mogliśmy oglądać podczas finałowej prezentacji. I tak powstało zredagowane przez pierwszą grupę zaproszenie z uwzględnieniem odmiany nazwisk par małżeńskich. Druga grupa przygotowała wakacyjną kartkę pocztową z zredagowanymi pozdrowieniami z wybranych miejscowości z użyciem właściwej formy gramatycznej nazw miejscowych oraz utworzenie poprawnej nazwy mieszkańców od wybranych nazw miejscowych. Trzecia grupa stworzyła album zawierający wyjaśnienia  pochodzenia nazw własnych Trzebini, dzielnic miasta i okolicznych wiosek. Czwarta grupa zaprojektowała mapę topograficzną Trzebini uwzględniającą nazwy miejscowe związane z właściwościami terenu( gruntem, ukształtowaniem powierzchni, roślinnością, zwierzętami).Kolejna grupa naszkicowała mapę Trzebini, na której wyodrębniła ulice na podstawie grup znaczeniowych: kierunkowe, topograficzne, kulturowe, pamiątkowe oraz zakwalifikowała do poszczególnych grup nazwę ulicy, przy której mieszkają uczniowie. Ostatnia grupa opracowała słowniczek imion, który zawierał ranking imion żeńskich i męskich (uczniów, rodziców, dziadków). Informacje ile Polek  i Polaków nosi te imiona, ranking najpopularniejszych imion w Polsce oraz ciekawostek dotyczących wybranych imion w obrębie klasy. Efekty pracy uruchomiły pokłady kreatywności uczniów, a nowe treści językowe zostały lepiej zapamiętane. Uczniowie mieli możliwość pogłębienia wiedzy na temat nazw własnych i ich specyfiki oraz praktycznego zastosowania i wykorzystania jej w życiu codziennym.

mgr Anetta Świerczek-Sumera

Prace wykonane przez uczniów oraz mapy i ulotki

Skip to content